تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/06/10 - 11:39
کد خبر: 442852

در میزگرد «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

کیانی: انتظار ظریف و عراقچی از برجام اشتباه بود/ بهرامی: نباید بازگشت هم‌زمان به برجام اتفاق بیفتد

کیانی: انتظار ظریف و عراقچی از برجام اشتباه بود/ بهرامی: نباید بازگشت هم‌زمان به برجام اتفاق بیفتد

رامین کیانی، دبیر انجمن علمی روابط بین الملل دانشگاه تهران در میزگرد «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: بسیاری از مشکلاتی که در کشور وجود دارد به دلیل ضعف مدیریت و سواستفاده از قدرتی است که درون کشور وجود دارد اگر شما جلوی دزدی، اختلاس و مالیات اژده های کاخ نشین شمال تهران را بگیرید می شود کشور را اداره کرد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها خبرهای مختلفی از مذاکرات هسته ای به گوش میرسد. رئیس‌جمهور روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها بر 4 شرط اساسی ایران برای حصول توافق تاکید کرد و وزیر امور خارجه در مسکو نیز اعلام کرد همچنان به تضمین‌های قوی‌تری از سوی آمریکا برای احیای برجام نیاز است، رئیس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کرد تا پرونده تحقیقات آژانس بسته نشود، روز بازاجرایی وجود نخواهد داشت.

از این رو به سراغ دو تن از فعالین دانشجویی رفتیم و در میزگردی با حضور علیرضا بهرامی، دبیرتشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی و رامین کیانی، دبیر انجمن علنی روابط بین الملل دانشگاه تهران به بررسی و گفتگو پیرامون روند مذاکرات هسته ای و احیای برجام پرداختیم. در ادامه مشروحی از این میزگرد را می خوانید و میبینید:

ابتدا علیرضا بهرامی با اشاره به ایرادات و مشکلات برجام گفت:  الان در شرایطی هستیم که نمی توانیم میز مذاکرات را رها کنیم اما با گذشت زمان ما چیزی را از دست نمی دهیم بلکه این آمریکا و اروپا است که طولانی شدن مذاکرات به نفع آن ها نیست. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

سپس رامین کیانی افزود: انتظاراتی که از برجام به وجود آمد خوب نیست. انتظاری که عراقچی و ظریف از برجام داشتند اشتباه بود. اینکه فکر کنیم که تغییر جریانات و رئسای جمهور و دولت ها هیچ تغییری در برجام ایجاد نکند اشتباه است بلکه در جهان واقعی اصل بر منافع است. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

در ادامه میزگرد بهرامی گفت: رویکرد دولت قبل درخصوص برجام اشتباه بود که ما  توئیت یک رئیس جمهور باعث نوسان در بازارهای داخلی می شد. اما با سرکار آمدن دولت جدید و جواب خیر رئیس جمهور جدید کشورمان نشان داد که برجام همه اولویت ما نیست  و در سیاست خارجه اولویت های دیگری هم وجود دارد. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

کیانی نیز در ادامه این میزگرد افزود: حرف اصلی این است که هیچ توافقی دائمی نیست و همه توافقات موقتی است و عملا درصورت رفتار منفعلانه تضمینی وجود ندارد.  خروج کشورها از معاهده را نباید اخلاقی برخورد شود در دنیا اصل بر منافع است و قضاوت های اخلاقی معنی ندارد. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: نکته مهمی که درباره تضمین وجود دارد اینکه هیچ دولتی نمیتواند تضمین دهد که دولت های بعدی بر آن قرارداد بماند مخصوصا آمریکایی که در تاریخش بسیار دیده می شود. ما در یک فضای واقعی باید یک هزینه هایی قرار دهیم که وقتی سبک سنگین می کنند که خروج از آن قرارداد به نفع آن ها نباشد. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

دبیر انجمن علمی روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: اگر قرارداد به درستی منعقد شود و راه های برگشت باز گذاشته شود فرقی ندارد اول چه کسی به تعهدات خود پایبند باشد ولی نفع بیشتر ما این است که طرف مقابل ابتدا به تعهدات خود عمل کند. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

بهرامی افزود: پیش شرط ورود ما به برجام این است که ابتدا آمریکا تحریم ها را بردارد و اگر این اتفاق افتاد ما راستی آزمایی می کنیم و کم کم به تعهدات خود برمیگردیم. اما این مشخصا مخالف برجام است و ابتدا باید ایران به تعهداتش برگردد و سپس طرف های غربی کاری انجام دهند. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

کیانی در ادامه گفت: مسئله بعدی اینکه ایران بیش از آنچه طرف های غربی فکرش را میکردند در برار تحریم ها دوام آورد. یعنی تحریم هایی که علیه ایران اعمال شد علیه هرکشوری اعمال می شد فرو می‌پاشید. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

بهرامی نیز افزود: ما باید بتوانیم تضمین های فنی بگیریم به نحوی که هرگاه آمریکا از برجام خارج شود ما سریع بتوانیم فرایند غنی سازی را احیا کنیم. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

رامین کیانی، دبیر انجمن علمی روابط بین الملل دانشگاه تهران در پایان گفت: بسیاری از مشکلاتی که در کشور وجود دارد به دلیل ضعف مدیریت و سواستفاده از قدرتی است که درون کشور وجود دارد اگر شما جلوی دزدی، اختلاس و مالیات اژده های کاخ نشین شمال تهران را بگیرید می شود کشور را اداره کرد. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

علیرضا بهرامی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: در شر ایط فعلی فضای یک دستی علیه ایران وجود ندارد و این ها یک دور راهشان را برای براندازی رفتند و ناکام ماندند و مسئله بعدی افول آمریکاست که جهان به سمت چند قطبی شدن حرکت کند. (جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید.)

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top